Hyundai Tucson: moderne kunst
De Hyundai Tucson SUV is een bijzonder populair model. Sinds zijn debuut in 2004 werden er wereldwijd zeven miljoen exemplaren van verkocht. Een groot succes dus. En de nieuwe generatie heeft alles in huis om dat te herhalen met zijn moderne esthetiek, hightech uitrusting en zeer efficiënte verbrandingsmotoren.
De Hyundai Tucson was al een klasse apart door zijn veelzijdigheid en kwaliteit. De nieuwste generatie van de Tucson oogt nog indrukwekkender met zijn zeer originele stijl. Kijk bijvoorbeeld naar de grille met geïntegreerde verlichting, de prominente voorvleugels en de achterlichten in de vorm van klauwen.
Deze avant-gardistische stijl keert terug in het interieur, met een modern dashboard voorzien van een groot aanraakscherm voor multimedia van 8 tot 10,25 duim, afhankelijk van de uitvoering. Als bestuurder kijk je naar een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim zonder nis. De kwaliteit van de materialen is onberispelijk en de sfeer zorgt ervoor dat je je meteen thuis voelt in deze gezins-SUV.
Hoogtechnologisch
Zowel de buitenkant als het interieur van de Tucson ziet er hoogtechnologisch uit. Hij scoort uitstekend op dat vlak, met heel wat functies die je eerder in wagens van hogere segmenten verwacht: radars en achteruitrijcamera, herkenning van snelheidsborden, noodstop met voetgangers- en fietsdetectie, actieve rijstrookassistentie, een Mirror Screen-functie (Apple en Android Auto), automatische klimaatregeling met twee zones, een centrale airbag tussen de voorstoelen en noem maar op.
En dat is nog niet alles. De klant kan ook kiezen voor een elektronisch geregelde vering, een dodehoeksysteem met beeld op het instrumentenpaneel, autonoom rijden op niveau 2 of (in de hybrideversies) een automatische parkeerfunctie waarbij de sleutel als afstandsbediening fungeert. Sterk.
Ruimte
De Tucson is relatief compact voor deze klasse (4,5 m lang), maar is van in het begin goed ontworpen waardoor de ingenieurs een uitstekende verhouding tussen de buiten- en binnenmaten realiseerden. Dankzij de lange wielbasis genieten de achterpassagiers van veel beenruimte en deze kwaliteit doet geen afbreuk aan de kofferruimte, die afhankelijk van de motor 558 tot 616 liter biedt. De kers op de taart is dat de rugleuningen van de achterbank in vijf verschillende standen gezet kunnen worden, wat voor een uiterst comfortabele rit zorgt.
Altijd efficiënt
Hyundai is zo slim om de Tucson aan te bieden met een breed scala aan aandrijfoplossingen. Er is een 1.6 GDI turbobenzine (150 pk en 6,7 l/100 km) en een 1.6 turbodiesel voor veelrijders (115 pk, 5,2 l/100 km). Vanaf het derde afwerkingsniveau (Feel) zijn ook milde hybrides mogelijk (48V) waarbij een kleine batterij en een elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunen om minder te verbruiken.
Is dat alles? Nee, want er is ook een nog efficiëntere zelfopladende hybrideversie (230 pk, 5,6 l/100 km). Die kan enkele honderden meters puur elektrisch rijden en vermindert het brandstofverbruik met 50 procent in bepaalde omstandigheden zoals in de stad, waar veel wordt afgeremd.
Last but not least is er de plug-inhybride Tucson met 265 pk die dankzij zijn batterij van 13,8 kWh 100 procent elektrisch kan rijden over een afstand van 56 km. Nergens vind je zo’n compleet en gevarieerd aanbod. Er is dus zeker voor elk wat wils. En de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking geeft nog meer vertrouwen.
Bekijk alle wagens